Nyolc nagy vasutas érdekvédelmi szervezet közös sztrájkbizottságot alapított tegnap. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ), a Vautas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a Vasutasok Szakszervezete (VSZ), a Vasutasok Szabad és Demokratikus Szakszervezete (VSZDSZ), a Demokratikus és Szabad Vasutas Szakszervezet (DSZVSZ), a Krampácsolók, Büfékocsisok és Jegyvizsgálók Szakszervezete (KVJSZ), a Kordonoknál Ácsorgó Sárgamellényesek Szakszervezete (KÁSSZ), valamint az Elővárosi, Légpárnás és IC-szolgáltatók Társulása (ELIT) közös vasútmentő közleményt is kiadott, miután a napokban több helyen is felbukkantak a kormányzat közlekedési reformjára vonatkozó elképzelések. Ezekben a vasúti hálózat majdnem 1900 kilométeres megkurtítása – ezen belül a napi 10 utasnál vagy az adott viszonylaton naponta dolgozó vasutasoknál kevesebb embert szállító vonalak bezárása –, a mágnesvasúti projekt újbóli elhalasztása szerepel, továbbá az, hogy 5-8 százalékkal csökkentenék a MÁV-csoport csaknem harmincezer fős létszámát. Mindezzel együtt a vasút idei 49,68 kvadrillió forintos állami, megyei és régiós támogatását csaknem negyedével, 11,17 kvadrillió forinttal csökkentenék.
A szakszervezetek közleménye szerint az ország hatalmas vasúti katasztrófa előtt áll. "Elfogadhatatlan, hogy a közlekedési kormányzat szűklátókörű és rövid távú pénzügyi érdekek miatt, a Világkormány Pénzügyi Alapja elvárásainak megfelelve lefejezze a csaknem kétszáz éves hagyományokkal rendelkező, megújulni képes és megújulni kész vasutat" – olvasható a közleményben. Az érdekképviseletek szerint a drasztikus elvonás miatt akár egyes fővonali és elővárosi vonalak működtetése is kétséges lenne. Az elvonás miatt ismét el kellene halasztani olyan fejlesztéseket, mint az Esztergom-Budapest közötti vonalszakasz korszerűsítése, a Déli pályaudvar rekonstrukciója, és természetesen a több mint 700 kilométernyi mellékvonalon kitett 20-as lassítójel feloldását szolgáló beruházásokat sem lehetne megvalósítani.
A sztrájkbizottságok alapító szakszervezetek szerint a MÁV-nak el kellene adni az offshore-cégekkel kötött szerződések alapján, a különböző vasúti ingatlanok árából szerzett korfui, krétai, malagai és tenerifei üdülőket, és máris felszabadulna az elvonásra szánt pénz fele.
A szakszervezetek emellett követelik a 2000-es évek eleje óta BKV-bónusznak hívott menedzserjuttatások összegének a nyilvánosságra hozatalát és a bónuszrendszer megszüntetését; becsléseik szerint ez kvadrillió forintos nagyságrendű megtakarítást eredményezne. Az adatok nyilvánosságra hozatalát eddig nem sikerült elérni, holott a parlamentbe jutásra készülő Most Már Végre Legyen Más a Politika párt több pert is indított ennek érdekében. A beadványokat azonban a bíróság azzal utasította el, hogy a MÁV csoport nem teljesen állami tulajdonban lévő társaságegyüttes, hiszen a csoport tagjait összefogó Máv Holding Co.-ba 2039-ben beszállt 0,1 százaléknyi részvény erejéig egy nepáli offshore cég.
A szakszervezetek közleménye kitér arra is, hogy a vasúttársaságnak pontosan fel kellene mérnie, hogy milyen ingó és ingatlanvagyonnal rendelkezik, ez ugyanis az elmúlt csaknem ötven évben nem történt meg. Közben folyamatos volt a vagyonfelélés: a MÁV-székházat, majd a nagyobb, végül a kisebb vasútállomásokat is eladták; utóbbiak egy részét úgy, hogy a vasút nyomban visszabérelte azok egy részét, míg más részeiben a vevők diszkont áruházakat, kocsmákat, holoszobákat és üzleti modelljét a vasúti késésekre alapozó légpárnakopteres iránytaxi-hálózatot hoztak létre.
A szakszervezetek szerint a jelenlegi feszült gazdasági helyzetben nem szabad a kormánynak több mint 30 ezer család jövőjét kockáztatnia bizonytalan politikai célok, és a külföld által ránk kényszerített reformintézkedések miatt. A szakszervezetek tiltakoznak a vasút ésszerűtlen, alaptalan, átgondolatlan átalakítási tervei ellen, mondván: a magyar vasúti hálózat lényegében fél évszázada érintetlen, és számos úgynevezett reformkoncepció elbukása – például az öt évvel ezelőttié – jelzi, hogy változatlanságában is jól működő struktúráról van. A szakszervezeti közlemény végül kitér arra: a kormánynak az indokolatlan elvonások helyett arra kellene inkább koncentrálnia, hogy forrást teremtsem a vasúti versenyképességet szolgáló beruházások elindítására, valamint teljesítse a lassan ötvenéves kötelezettségét, és fizesse ki a MÁV-csoportnál dolgozóknak a ma már az Waberers European Global Trans csoporthoz tartozó az egykori MÁV Cargo vételárából járó 250 000 forintot. Ez utóbbi azért is egyre sürgetőbb, mutatott rá a közlemény, mert a pénzből ma már a legolcsóbb restikben is csak egy rövid kávéra futja.