A Forma 1-es versenysorozat egészének jót tenne, különösen most, amikor a gazdasági krízis mellett a szakmai válság is megtépázta a sorozatot, ha visszatérne a versenypályákra Michael Schumacher - brit lapok szerint ezt a tényt már Bernie Ecclestone is elismerte, amikor a minap találkozott a hétszeres világbajnokkal annak luxusűrsiklóján. A hírek szerint éppen azért az Almdudler-2. elnevezésű gépen tárgyaltak, mert így szűk két óra alatt be is tudták járni a 2022-es versenynaptárban szereplő 19, jobbára ázsiai, dél- és észak-amerikai, illetve kelet-európai pályát, ahol Schumachernek versenyeznie kellene. A brit lapok azt is tudni vélik, Ecclestone felajánlotta: a visszatérését több mint tíz éve lebegtető, idős, ám még mindig gyorsnak mondott klasszis akár a Ferrariban, akár a Mercedesben, akár a versenysorozatba az elmúlt években szinte berobbant kínai-orosz Chery-AvtoVaz konzorcium tulajonában álló Lada GP istálló egyik Lada 4800 V16 autójában versenyezhet a jövő évi szezonban.
Schumacherre valóban nagy szüksége lenne a Forma 1-nek. Az elmúlt évek gazdasági válsága, az amerikai autógyártásnak már 2010 körül emlegetett, ám három éve valóban bekövetkezett összeomlása az egész sportágat súlyosan visszavetette. A nagy autógyárak kiszálltak a versenysorozatból, nemcsak saját csapataikat vonták vissza (így szűnt meg a Skoda, a Nissan és a Daewoo istálló is), hanem a legtöbben a motorgyártással is felhagytak, sokáig még a Mercedes és a Ferrari 2020 utáni indulása is kétséges volt. Mint emlékezetes, már a tavalyelőtti szezonra csak két független motorgyártó, a Kia és a Chery maradt, aztán tavaly óta már Lada és az indiai Tata-Mittal beszállásával életben maradt Ford is szállít motorokat a versenysorozatba.
A csapatok körüli hercehurca jelentős hatással volt a pilóták sorsának alakulására. Többen közülük, így például Fernando Alonso, Marc Gené és Pedro de la Rosa, a gyorsasági motorsportra váltotta, Räikkönen és Kovalainen, valamint a Mercedes hívására egy szezonra visszatért Häkkinen a ralizást választották, néhány fiatal tehetség pedig a go-kartnál maradt, míg - hogy csak az elmúlt évtized világbajnokait soroljuk - Hamilton, Button, Massa, Vettel, Webber és Kobajasi egyaránt a virtual racing pályákon aratott sikereket. Az F1 kritikusai szerint a mezőny folyamatosan hígult az elmúlt években: Schumacher visszavonulása óta csak Alonso és Hamilton tudott egynél több világbajnoki címet szerezni, de ami ennél is érzékletesebb adat: immár harmadik éve, hogy a technikai fejlesztések ellenére is versenyként csak egy-másfél másodpercekkel dőlnek meg a körrekordok és a versenyrekordok (sokan elhibázottnak is nevezték a FIA-nak azt a döntését, hogy 2017-től 350 kilométeresre növelték a versenyek hosszát, hogy azok ne érjenek túl gyorsan véget).
Miután a komoly motorgyártók és a karakteres pilóták egyaránt otthagyták az elmúlt években a versenysorozatot - emlékezetes, volt olyan csapat, amely nagydíjanként szerződtette második számú autójába a pilótát -, nem csoda, hogy a nézettség is jelentősen visszaesett. Egy ideig segített ugyan az egzotikus országok bevonása a versenynaptárba, ám a helyszíni nézettség megugrásával párhuzamosan drasztikusan esett a televíziós nézettség, amikor már a nagydíjak kétharmadát kelet- és délkelet-ázsiai pályákon rendezték, európai idő szerint hajnalban, amerikai idő szerint késő éjszaka.
Ilyen körülmények között Schumacher visszatérése megváltást jelenthet a Forma 1-et máig mindenhatóként irányító, a bevételeknek csaknem 55 százalékát megtartó Ecclestone számára. A német, aki egykor Benetton- és Ferrari-pilótaként hétszeres világbajnok lett, visszavonulása óta többször autóba akart ülni, ám eddig minden alkalommal közbejött valami a nagy visszatérés előtt. Hol a korábbi motorbalesetben szerzett nyaksérülésére panaszkodott - bár kívülállók szerint egyszerűen csak nem akart vesztes autóba ülni -, hol éppen az jött közbe, hogy felvásároljon egy kisebb észak-angliai grófságot, hol pedig éppen Korinával kellett körbeutaznia a Holdat az első magántulajdonban lévő űrsiklón. Volt, amikor a menedzserével nem tudtak megállapodni abban, hogy a sapkája, gallérja, ruhájának minden négyzetmétere, cipője és cipőjének talpa mellett esetleg hány fogára lehetne még hirdetést elhelyezni, máskor pedig nem érezte kellően komolynak a kihívást, vagy nem érezte azt, hogy kellően profi körülmények között dolgozhat. A mostani visszatérést valószínűsíti, hogy ez utóbbi akadály elhárult: ha ugyanis a kínaiakat választja, ismét együtt dolgozhat Ross Brawnnal, akit - meg nem erősített hírek szerint egy közép-afrikai állam éves költségvetésének megfelelő összegért - két évre leszerződtetett csapatfőnöknek a Chery-AvtoVaz.