HTML

Holnapi Újság

Hírek, amiket holnap, holnapután és ezer év múlva fogunk olvasni. Vagy akkor is. Ha írna nekünk, ide tegye: holnapiujsag@gmail.com

Rajongj!

Érdekes linkek

Ezek is

Friss topikok

2009.09.22. 09:12 holnapi újság

2033: Lerobbantak a négyes metró első kocsijai

Címkék: közlekedés bkv demszky gábor négyes metró 2033 heinczinger istván

Hatalmas káoszt okozott a főváros közlekedésében, hogy a tervezettől eltérően mégsem indult el ma reggel a 4-es metró már utasokat is szállító próbaüzeme Dél-Buda és a Kálvin tér között. Az első napon ugyanis hét szerelvény ki sem tudott állni a kocsiszínből, további kettő pedig beragadt az alagútba, miután ezeket hibás paraméterek alapján faragták át a budapestinek gondolt méretre. Meg nem erősített hírek szerint a metrókocsiknak nem nyíltak ki az ajtajai, nem működött bennük a világítás. Egy BKV-s forrásunk szerint ez azzal magyarázható, hogy a kocsikat a gyártó – sajátos környezetvédelmi megfontolásból – napkollektorokból nyert árammal tervezte üzemeltetni, így az összes szerelvény áramellátását át kell alakítani. Egy másik BKV-s információi szerint ráadásul két szerelvény, ha el is indulna, egyidejűleg nem fér el az alagútban, így az állomásokon kellene találkozniuk, ami viszont nincs beprogramozva a vezérlőmoduljukba.

Az új metrókocsik meghibásodását a BKV délután kiadott közleménye az üzembe állítás természetes velejárójának nevezte. A meghibásodás pontos okát viszont nem közölték, "engem is köt a szerződésemben lévő titoktartási nyilatkozat" – mondta újságírói kérdésre Heincziger István, a közlekedési társaság vezérigazgatója. Annyit elmondott, hogy az új technológiák bevezetésénél hagyományosan szükség van finomhangolásra, emlékeztetett arra, hogy egykor a Combino villamosok és a külföldről importált használtbuszok forgalombahelyezése sem ment zökkenőmentesen.

Mint ismeretes, a négyes metró átadása már egyébként is évtizedek óta halasztódik, egykor Borosnak és Bochkornak nevezett fúrópajzsokat ma már Patóként és Pálként emlegeti a pesti köznyelv. A csúszást kezdetben az elhúzódó engedélyeztetési eljárások és az építés során felmerült műszaki problémák okozták. Sokáig úgy tűnt, hogy az 1970-es években még az ezredfordulóra tervezett metrót 2012-ben fogják akkor teljesnek gondolt hosszán üzembe helyezni. Időközben azonban az Európai Unió több lépésben megvonta a támogatását számos magyarországi nagyberuházástól, így a metróépítéstől is azok sorozatos közbeszerzési szabálytalanságai miatt – ez volt az emlékezetes és precedensértékű "magyar, ne lopj"-határozata Brüsszelnek –, így az építkezés finanszírozása veszélybe került.

A munkálatok a 2010-es évek végéig tessék-lássék módon, hazai költségvetési pénzekből és társadalmi felajánlásokból finanszírozva még folytatódtak. Amikor azonban kirobbant a 2020-as évek elején a ppp-válság – az ezredforduló óta ppp-ben megépült beruházások évről évre növekvő költségei maguk alá temették a költségvetést –, teljesen leállt az építkezés. A 2022-től 2029-ig tartó időszakban csak állagmegóvás folyt a területen; igaz, az Állami Számvevőszék Kemény Szavak Módszertani Munkacsoportja már egy 2027-es tanulmányában felhívta a figyelmet arra, hogy az erre elköltött pénzből megépülhetett volna a vonal a mostani kelenföldi végállomás helyett egészen a XXVI. kerület - a régi Érd - Szabadság teréig, valamint a pesti oldalon a Bosnyák térre tervezett – a lakossági és civil egyeztetések sikere esetén várható 2043-ra elkészülő – végállomás helyett akár Rákospalota-Chinatownig.

Az építkezés végül 2031-ben kezdődött újra, és – ahogyan a Nemzetközi NagyÉpszer Zrt. vezetője, Magyarossy Magyar Vazul fogalmazott – "dolgozóink megfeszített, intenzív  munkavégzésének köszönhetően" két év alatt üzemképessé tették a munkák leállításáig megépített pályaszakaszt (igaz, közben hat halálos baleset történt, annyi, amennyi az dombok alatt épített M6-os alagutak kialakítása óta csak egyszer, az M9-es alföldi szakaszának alagútjainál). A tegnapi ünnepélyes átadáson még nem látszottak, nem látszhattak a problémák, miután a magasrangú politikus vendégek az alagútban tette egy megállónyi séta után már az állami Audi A99-es autókban, a felszínen járták végig a metró vonalát.

A BKV tájékoztatása szerint az új metrókocsik finomhangolása napokon belül megtörténik. Addig ideiglenesen ismét forgalomba helyezik a 7-es buszcsaládot, ideiglenes megoldásként a Volán-társaságoktól kölcsönvett buszokkal egészítik ki az ezen a megszüntetni tervezett viszonylaton közlekedő, már többször nullára amortizált buszokat. "Az utazóközönség megértését kérjük, ahogyan az elmúlt harminc évben tették ezt hibás üzletpolitikájuk miatt eleget nem kritizálható elődeink" – fogalmazott Heinczinger István.

Tarlós István Budapest-ügyi miniszter skandallumnak nevezte a történteket, és azt mondta, a hiba újbóli előfordulása veszélyezteti a BKV-nak nyújtani tervezett 354 milliárd állami hitelgaranciát. Demszky Gábor, a tizenegyedik újraválasztására készülő főpolgármester viszont azt mondta, hogy egy olyan nagyszerű fejlesztést, mint a 4-es metró, nem szabad apróbb hiányosságok és műszaki problémák fényében megítélni. "A lényeg, hogy tovább épül a négyes metró, és a projekt befejezését most már semmi nem fenyegeti" – fogalmazott a politikus, aki ugyanakkor leszögezte: ki kell vizsgálni, hogy az új kocsik üzembehelyezésénél valóban nem történt-e emberi mulasztás, és ha mégis, akkor a retorzióktól sem szabad visszariadni, "érintsen az akár egy szerelőt, akár egy főosztályvezetőt".

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://holnapiujsag.blog.hu/api/trackback/id/tr71398501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David_K 2009.09.22. 12:04:02

A megszokott minőség, köszönjük :)

yafet 2009.09.22. 12:08:34

Holnapi újság?!
Talán a holnap utáni...

Samott 2009.09.22. 12:22:58

Igazan az apro, csak eppen megemlitett reszletek (pl. M9-es alföldi szakaszának alagútjai) teszik tokeletesse a felvazolt jovokepet. :)

georg 48 2009.09.22. 12:25:07

Mikor lövik már agyon az erre illetékeseket?
Kínában már rég nyilvánosan kivégezték voln őkat.

Pierre73 2009.09.22. 12:31:52

nagyon jó. A holnapi újságot mindig elolvasom.

clementino1 2009.09.22. 12:36:57

"sajátos környezetvédelmi megfontolásból – napkollektorokból nyert árammal tervezte üzemeltetni"

zseniális :))

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.09.22. 12:43:00

Na és mi lesz az 5-ös metróval?:) Azt mikorra várhatjuk?

spangol 2009.09.22. 12:47:39

uncsi, holnapi újság már nagyon uncsiiiiiiii.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.22. 12:51:39

Ez megint nagyon jól sikerül tudósítás lett. Köszönjük!

toni1977 2009.09.22. 12:52:03

"valóban nem történt-e emberi mulasztás, és ha mégis, akkor a retorzióktól sem szabad visszariadni, "érintsen az akár egy szerelőt, akár egy főosztályvezetőt".

vagy takarítót, esetleg WC-st vagy a rágcsálóirtókat.

smartdrive 2009.09.22. 13:00:29

a demszkys "ziccer" gyenge, de a többi jó

Tilinka 2009.09.22. 13:13:10

@spangol: Ha uncsi, akkor minek vagy itt? Nem kell elolvasni. Vagy kényszerít valaki?

azip 2009.09.22. 13:17:44

a magyar valóság.

Hanula Zsolt 2009.09.22. 13:36:55

napelemes metró... hallod... meeeeenj mááár.... :-))))))

minimalista 2009.09.22. 13:41:42

Szépen ahogyan a "visszafelé,ujjal mutogatás és a nem is mi voltunk és mi aztat nem is tudhattuk" pontonhídja átívelvén az idő kontinuitásán a jelenbe kapcsolja eme frappáns írást a "jövőről"! Ez most különösen tetszett, csillagos ötös!:D

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.09.22. 13:51:50

Ennek a metrónak ilyen formában nem is szabadna léteznie :/

Roltii 2009.09.22. 13:55:57

korrekt, ötös, leülhet...

Nervus 2009.09.22. 14:11:17

Rákospalota-Chinatown :D Felröhögtem! Respect!

Pala 2009.09.22. 15:24:33

Akkor is az Orbánviktor a hibás, és aki mást állít, az fasiszta és antiszemita!

Libikóka · http://www.minerva-szki.hu/szakkepzesek/ugyintezo-titkar.php 2009.09.22. 16:36:01

Rákospalota-Chinatown illetve a Boros-Bochkor fúrópajzs! király! :D

Samott 2009.09.22. 20:36:35

@Libikóka: A furopajzsokat tenyleg igy hivjak... mar ket es fel eve ;)

Zsú - Csodanő.hu · http://csodano.hu 2009.09.22. 20:52:08

Azta... Nem itt kezdtem el olvasni, hanem hírcsatornában. Nem néztem meg, honnan van.

MIII VAAAN? Elkerekedett szemek:
Ez valami vicc?!?

Ja, igen.

Bocs, csak hangot akartam adni a megnyugvásomnak, hogy ez még most nem az igazság. Remek poszt! :)))

El Argentino 2009.09.24. 01:40:38

Chinatown! XD Szakadtam megint!

Tom$ 2009.09.24. 21:03:33

Akár ég igaz is lehet! :D
Amit művel a békávé az már durva.

Napelemes metró? nanee XD

100millióért mondok egy jó tanácsot a bkv-nak!
Szélturbinás metró! A menetszél hajtja meg a tetőre szerelt több tucat kicsike propellert így nyeri a világításhoz az áramot.

Csorfab 2009.09.25. 09:36:33

@Mioporfeszosz: egyáltalán nem erőltetett, nagyon eredeti és zseniális :D

Scala 2009.10.16. 13:44:02

Audi A99-es személygépkocsijukban!! :-D
Nagyon jó lett. ;-)