HTML

Holnapi Újság

Hírek, amiket holnap, holnapután és ezer év múlva fogunk olvasni. Vagy akkor is. Ha írna nekünk, ide tegye: holnapiujsag@gmail.com

Rajongj!

Érdekes linkek

Ezek is

Friss topikok

2009.09.10. 10:25 holnapi újság

2053: Sztrájkfenyegetés a vasútnál

Címkék: máv sztrájk vasút 2053

Nyolc nagy vasutas érdekvédelmi szervezet közös sztrájkbizottságot alapított tegnap. A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ), a Vautas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a Vasutasok Szakszervezete (VSZ), a Vasutasok Szabad és Demokratikus Szakszervezete (VSZDSZ), a Demokratikus és Szabad Vasutas Szakszervezet (DSZVSZ), a Krampácsolók, Büfékocsisok és Jegyvizsgálók Szakszervezete (KVJSZ), a Kordonoknál Ácsorgó Sárgamellényesek Szakszervezete (KÁSSZ), valamint az Elővárosi, Légpárnás és IC-szolgáltatók Társulása (ELIT) közös vasútmentő közleményt is kiadott, miután a napokban több helyen is felbukkantak a kormányzat közlekedési reformjára vonatkozó elképzelések. Ezekben a vasúti hálózat majdnem 1900 kilométeres megkurtítása – ezen belül a napi 10 utasnál vagy az adott viszonylaton naponta dolgozó vasutasoknál kevesebb embert szállító vonalak bezárása –, a mágnesvasúti projekt újbóli elhalasztása szerepel, továbbá az, hogy 5-8 százalékkal csökkentenék a MÁV-csoport csaknem harmincezer fős létszámát. Mindezzel együtt a vasút idei 49,68 kvadrillió forintos állami, megyei és régiós támogatását csaknem negyedével, 11,17 kvadrillió forinttal csökkentenék.

A szakszervezetek közleménye szerint az ország hatalmas vasúti katasztrófa előtt áll. "Elfogadhatatlan, hogy a közlekedési kormányzat szűklátókörű és rövid távú pénzügyi érdekek miatt, a Világkormány Pénzügyi Alapja elvárásainak megfelelve lefejezze a csaknem kétszáz éves hagyományokkal rendelkező, megújulni képes és megújulni kész vasutat" – olvasható a közleményben. Az érdekképviseletek szerint a drasztikus elvonás miatt akár egyes fővonali és elővárosi vonalak működtetése is kétséges lenne. Az elvonás miatt ismét el kellene halasztani olyan fejlesztéseket, mint az Esztergom-Budapest közötti vonalszakasz korszerűsítése, a Déli pályaudvar rekonstrukciója, és természetesen a több mint 700 kilométernyi mellékvonalon kitett 20-as lassítójel feloldását szolgáló beruházásokat sem lehetne megvalósítani.

A sztrájkbizottságok alapító szakszervezetek szerint a MÁV-nak el kellene adni az offshore-cégekkel kötött szerződések alapján, a különböző vasúti ingatlanok árából szerzett korfui, krétai, malagai és tenerifei üdülőket, és máris felszabadulna az elvonásra szánt pénz fele.

A szakszervezetek emellett követelik a 2000-es évek eleje óta BKV-bónusznak hívott menedzserjuttatások összegének a nyilvánosságra hozatalát és a bónuszrendszer megszüntetését; becsléseik szerint ez kvadrillió forintos nagyságrendű megtakarítást eredményezne. Az adatok nyilvánosságra hozatalát eddig nem sikerült elérni, holott a parlamentbe jutásra készülő Most Már Végre Legyen Más a Politika párt több pert is indított ennek érdekében. A beadványokat azonban a bíróság azzal utasította el, hogy a MÁV csoport nem teljesen állami tulajdonban lévő társaságegyüttes, hiszen a csoport tagjait összefogó Máv Holding Co.-ba 2039-ben beszállt 0,1 százaléknyi részvény erejéig egy nepáli offshore cég.

A szakszervezetek közleménye kitér arra is, hogy a vasúttársaságnak pontosan fel kellene mérnie, hogy milyen ingó és ingatlanvagyonnal rendelkezik, ez ugyanis az elmúlt csaknem ötven évben nem történt meg. Közben folyamatos volt a vagyonfelélés: a MÁV-székházat, majd a nagyobb, végül a kisebb vasútállomásokat is eladták; utóbbiak egy részét úgy, hogy a vasút nyomban visszabérelte azok egy részét, míg más részeiben a vevők diszkont áruházakat, kocsmákat, holoszobákat és üzleti modelljét a vasúti késésekre alapozó légpárnakopteres iránytaxi-hálózatot hoztak létre.

A szakszervezetek szerint a jelenlegi feszült gazdasági helyzetben nem szabad a kormánynak több mint 30 ezer család jövőjét kockáztatnia bizonytalan politikai célok, és a külföld által ránk kényszerített reformintézkedések miatt. A szakszervezetek tiltakoznak a vasút ésszerűtlen, alaptalan, átgondolatlan átalakítási tervei ellen, mondván: a magyar vasúti hálózat lényegében fél évszázada érintetlen, és számos úgynevezett reformkoncepció elbukása – például az öt évvel ezelőttié – jelzi, hogy változatlanságában is jól működő struktúráról van. A szakszervezeti közlemény végül kitér arra: a kormánynak az indokolatlan elvonások helyett arra kellene inkább koncentrálnia, hogy forrást teremtsem a vasúti versenyképességet szolgáló beruházások elindítására, valamint teljesítse a lassan ötvenéves kötelezettségét, és fizesse ki a MÁV-csoportnál dolgozóknak a ma már az Waberers European Global Trans csoporthoz tartozó az egykori MÁV Cargo vételárából járó 250 000 forintot. Ez utóbbi azért is egyre sürgetőbb, mutatott rá a közlemény, mert a pénzből ma már a legolcsóbb restikben is csak egy rövid kávéra futja.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://holnapiujsag.blog.hu/api/trackback/id/tr471353149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.09.10. 11:57:06

Zseniális, mint mindig :-)

Egy bajom van vele: simán elképzelhető, hogy még 2053-ban is itt fog tartani a MÁV. Senki nem mer hozzányúlni.

maxt · http://fregoli.blog.hu/ 2009.09.10. 12:05:26

Basszus ez megint túl reális!
Brilliáns! :D:D:D

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.09.10. 12:19:15

:))))))
vagy inkább :((
tényleg reális.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.09.10. 12:24:38

Tessék megnézni a japán példát!

Az is szarul működött, aztán fogták és leállították az egészet a francba, leépítették a fél bandát, most meg süvít a bulett train...

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2009.09.10. 12:33:47

a Kordonoknál Ácsorgó Sárgamellényesek Szakszervezete (KÁSSZ)

nagyon jó:))

dzsedi 2009.09.10. 12:37:34

mindíg beröhögök, rajtad, de lehet hogy inkább sírnom kéne. :)

pecs2010 2009.09.10. 12:46:35

Ki írja ezt a blogot?
Baszott jó!

flimo13 2009.09.10. 12:56:41

"Most Már Végre Legyen Más a Politika párt"

:D:D:D

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.09.10. 13:36:14

Én hiányolom, hogy nincs megemlítve, hogy a sztrájkbizottság vezetője az a legifjabb Gaskó István, akinek már a nagyapja is szakszervezeti vezető volt, és aki 2010-ben közlekedési miniszter lett. És bár sok mindent megígért, a gazdasági válság, valamint a 2012-2020-ig tartó szlovákokkal és románokkal folytatott nagy cyberháború miatt már nem maradt pénzügyi fedezete az ígéretek betartásának. Gaskó egyébként 2022-ben megromlott egészségügyi állapota miatt már nem vállalta a negyedik ciklust a közlekedési tárca élén.

Johnny336 2009.09.10. 13:59:34

Az a fő baj, hogy ezeket a sztorikat nem ő írja és találja ki, hanem az élet. Pontosabban a magyar valóság.

Bár ne lenne igaza a blogírónak. De úgyis az lesz!

a fordító 2009.09.10. 14:17:20

Reméljük nem így lesz. A tendencia viszont ide mutat.
2053 előttről viszont van egy másik blog:
tudositasajovobol.blog.hu

A kép ott kicsit más, de ugyanúgy elgondolkodtató.

El Argentino 2009.09.10. 18:45:20

:D megint szakadtam, MÁV = katasztrófa, feneketlen pénztemető

kutyaszar 2009.10.28. 22:39:48

Vasutasok Szabad és Demokratikus Szakszervezete (VSZDSZ), a Demokratikus és Szabad Vasutas Szakszervezet (DSZVSZ)
kész....:)