Ötpontos fejlesztési reformtervet fogalmazott meg Wang Koppány közlekedési miniszter. A tárca vezetője azt várja, hogy a nemzeti vasúttársaságnál megkezdődjék az a következetes fejlesztési program, amely egy új, a XXI. század közepi elvárásoknak megfelelő vasutat eredményez.
A miniszter szerint elengedhetetlen, hogy a vasúti, a közúti és a légpárnás tömegközlekedési párhuzamosságokat most már egyszer és mindenkorra felszámolják. Mióta légpárnás siklóbuszok működnek az Eurázsiai Unió támogatásából megvalósult Közlekedésfejlesztési és Általános Látványberuházási Koordinációs Központi Program támogatásával, lényegében érthetetlenné vált a vasutasoknak az az érvelése, hogy vannak az országban csak vonattal elérhető települések. Ezért felülvizsgálják annak a 38 szárnyvonalnak a sorsát, amelyet először mintegy negyven évvel ezelőtt szerettek volna bezárni, ám a szakszervezetek azóta tartó tiltakozásai, valamint az előző, Wang Koppány miniszter szerint "túlságosan puhapöcsű puhakezű" kormányzati közlekedéspolitika miatt megmaradhattak. A vonatoknak természetesen a Volán-társaságokkal való párhuzamos közlekedését is átvizsgálják. Ez már csak azért is fontos, mert a buszközlekedést akár már a 2050-es évek közepére magánkézbe adhatják, ahogyan arra az elmúlt évtizedekben több terv is készült.
Wang fejlesztési programjában kiemelt helyen szerepel a vasúttársaság átszervezése, és működésének üzleti alapokra helyezése. "Fenntarthatatlan, és elfogadhatatlan, hogy a a szervezett közlekedés támogatása ebben az évben már 37,5 kvadrillió forintot emészt fel a költségvetésből, és ennek a pénznek csaknem 90 százalékát, több mint 30 kvadrilliót a MÁV működésének támogatása teszi ki" – fogalmazott a miniszter (elemzők már korábban figyelmeztettek, hogy aligha vezethetjük be a tervezett 2051-es időpontban a rubmát, mert képtelenség lesz a teheráni kritériumokban szereplő 90 százalékos GDP-arányos szintre vinni az államadósságot és 6 százalék alá a költségvetési hiányt, ha a MÁV- és a BKV finanszírozását most már nem alakítják át).
A politikus szerint a párhuzamosságok felszámolása, és a MÁV üzleti alapokra helyezése mellett fontos az utasbarát vasúti közlekedéspolitika megteremtése. Így legkésőbb 2052-től már regionális szintű menetrendek készülhetnek, elképzelhető, hogy az ország egyes térségeiben megjelennek a zónázó vonatok és megpróbálkoznak az ütemes menetrend bevezetésével – ilyen kísérletek az elmúlt évtizedekben többször voltak. A reformprogram része a vonatok eddiginél rendszeresebb és átfogóbb takarítási rendszerének megteremtése, valamint az ingó- és ingatlanvagyon felmérése, és a MÁV átszervezésével annak megfelelő kezelése is. Arról, hogy a jelenlegi 57 ezer MÁV-alkalmazottból hány ember munkahelye szűnhet meg, egyelőre nem mondott számokat Wang Koppány, csak arra emlékeztetett: a vasutas szakmának komoly presztízse és hagyományosan erős érdekérvényesítő képessége van.